luni, 18 martie 2013

"PROVIZORATUL",UNICA CERTITUDINE" CERTA"

Sanatate,ca-i mai banoasa decat toate !
Medicina, ca  si avocatura, comertul, lautarii, circul, croitoria,casele de toleranta,religia etc, este si trebuie sa se manifeste ca o profesie eminamente liberala ,unde sa se intalneasca cererea cu oferta, fara limite,dar intr-un cadru legal specific acestei activitati, ceea ce cu siguranta ar permite selectarea valorilor pe principii de eficienta si  performanta  eliminand arsenalul de manifestari de-a dreptul umilitoare sau chiar violente la care sunt supusi bolnavii platitori, in avans, a serviciilor de care probabil,  vor avea nevoie la un moment dat, daca mai apuca.
Acest proces de liberalizare a serviciului medical a inceput inca din anii '90, iar acum se manifesta haotic  in toata splendoarea sa, dar mascat de concurenta perfect loiala lui, asigurata de catre sistemul medical traditional, care a devenit"vaca de muls"pentru cei ce au ales sa se indeletniceasca cu lecuirea betesugurilor noastre, pe sistem capitalist, dar care nu vor sa renunte, nici in ruptul capului, la cordonul ombilical folosit asemeni hotilor de combustibil care inteapa conductele magistrale de pe intinsul patriei.

Maria sa medicul, prin prestatia sa,in conditiile date,iti poate influenta  nu numai starea de sanatate ci chiar libertatea.
 Spun asta pentru ca, orice om are niste limite pentru suportarea tratamentul prin care i se exploateaza in mod grosolan, tocmai alterarea vremelnica a sanatatii sale sau a celor dragi lui.
In acest context, imi amintesc cu mare tristete, ca prin anul '92 -'93,deci la inceputul reformelor nationale care vizau evident si sanatatea, in mod cu totul disciplinat, mi-am dus copilul de cativa anisori, pentru  control medical, apeland la serviciile unui medic cu Cabinet de specialitate in Policlinica din orasul meu,deci la Stat, respectand bonul de ordine si celelalte reguli impuse tocmai de acel sistem zis vechi si perimat, pe care doream sa-l inlaturam  deoarece   pacientul era la dispozitia medicului si nu invers, asa cum ar fi fost normal.
Imediat dupa ce am deschis usa cabinetului, mi-am dat seama ca doctorul este nervos, nemultumit, sictirit, scarbit, stare pe care nu se sfia sa o afiseze,asa ca nici nu cred ca mi-a vazut copilul, ci mi-a aruncat o privire incruntata, dupa care s-a prefacut ca-mi consulta odrasla, iar in final mi-a comunicat verdictul:
Va prescriu sa-i faceti un tratament cu aceste medicamente pe care oricum nu le veti gasi.

Atunci,am avut impresia ca nu mai aud,nu mai vad,ca ma imbolnavesc de ura, ca nu-mi mai ajunge corpul pentru inmagazinarea starii de furie si revolta pe care o simteam si doar o minune m-a oprit sa fac ceea ce doream din rarunchi, adica sa-i rup gatul nemernicului imbracat in halat alb si cu stetoscopul atarnat de acea parte a corpului sau, care-mi facea insistent cu ochiul, mod in care sa scap sistemul, de un apendice, aflat atunci la consultatii doar pentru a-si determina pacientii sa foloseasca superbele sale  servicii de specialitate oferite la cabinetul particular deschis in apropiere, evident de aceeasi specialitate si cu costuri pe masura, fara a lua in calcul plata anticipata care opereaza de la sine lunar, prin dijmuirea chenzinei.
Sunt inca in libertate,deci, m-am stapanit, iar mai apoi am aflat ca medicul poate face diferite minuni folosindu-se tocmai de imunitatea pe care i-o acordam, chiar daca cu totii nu suntem de acord sa o aiba, doar atunci cand ne afecteaza, iar apoi intram in binecunoscuta si confortabila letargie.
La acea vreme aveam un coleg ,ofiter spoit, care, asemeni doctorului nostru, se ocupa cu orice din care sa scoata bani,  folosindu-se, evident, de statutul sau, adica, inmatriculari auto in fals, procurarea de pasapoarte cu prioritate, vize de Germania preferentiale si orice, aspecte care erau cumva cunoscute de sefii sai si pana la revenirea mea,dar,vezi Doamne, "nu puteau fi probate".
Pentru ca ,probabil, avea multe comenzi, iar timpul nu-i ajungea, a apelat la serviciile doctorului afacerist puternic ancorat in economia de piata, care i-a acordat un concediu medical pentru  cateva saptamani [dupa modelul"clientul(pacientul) nostru-stapanul nostru], iar cand am verificat, mi-a fost dat sa aflu ca acest vraci a eliberat certificatul medical dupa ce l-a examinat pe cumnatul ofiterului, pe care l-a mentionat in registrul de consultatii cu diagnosticul aferent, apoi nabadaiosul super politist a trebuit sa ramana in concediu si sa-si vada de afaceri pe cont propriu, iar eu mi-am mai adaugat la colectie inca  un aprig dusman.
  
Sa se faca reforma,primesc,dar sa nu se schimbe nimic !
Ei bine, pentru ca cu totii ne dorim sa traim si sa fim sanatosi, devenim aparatori ai celor care ar avea caderea sa ne satisfaca acest moft si o facem cu entuziasm, dar din nefericire luam totul , la pachet, fara sa observam tocmai metoda dolosiva prin atacarea corzii noastre sensibile, care in final ne fraudeaza interesele si ne afecteaza chiar dramul de sanatate de care vremelnic ne bucuram, intrand in conflict cu sistemul medical actual in care  este inclus vechiul cu noul, adica doua intr-unu', iar rezultatul dezastruos il simtim cu totii, nu in acelasi timp ci pe rand.
Mi-a fost dat sa vad de curand inca o metoda prin care se dirijeaza pacientii-clienti ce se prezinta sa fie tratati in vechiul sistem,  pe baza documentelor care-i atesta calitatea de asigurat, deci ca a platit in avans prestatiile de care acum are nevoie, cum D-l prof.dr,docent,cu studii de tot felul,facute evident,in interes de serviciu si pe bugetul sistemului vechi,acum are program de consultatii si tratament la Institutele de frunte ale medicinii romanesti cu sediul in Capitala,atentie,zilnic de la orele 7,00 la 7,30,iar usa cabinetului pe care este afisat ,fara pic de rusine, acest program, este plina cu panze de paianjen, dovada a faptului ca nu a mai fost deschisa,probabil de la inceputul reformarii sistemului.
Oare,a fost cineva consultat in tara asta dupa un asemnea program si cati pacienti pot fi serviti intr-o jumatate de ora?

Am mai vazut ca medicii se ocupa mai ales cu pensionarea anticipata a  neamului, eliberand documente certificate si parafate pe genunchi si care,zic ei,nu pot fi contestate.La fel,elibereaza la comanda retete de tot felul,sucutiri si concedii medicale la discretie,evident contra cost,sau mai mult decat atat, zgaraie pe la usile partidelor politice pentru a fi inscaunati ca mnageri si apoi sa puna termopane,sa schimbe firma de paza,orice,mai putin sa-si faca meseria pentru care a depus deja desuetul juramant al lui Hipocrate.
Deci boala sistemului nostru de sanatate publica este grava si fara leac,iar pentru salvarea si aducerea lui intr-un cadru legal in care sa se manifeste,achiesez la amputare si apoi copierea  urgenta a unui model  de oriunde fara a ma teme ca vom  fi acuzati pentru plagiat.
Oricum,mai rau de asa nu poate fi si murim cu zile nu datorita bolilor trupesti ci pentru greata provocata de acest dulce provizorat, care ne duce sigur catre Cimitir purtand rusinea impotentei de a fi in randul lumii, deorece  numai la noi este ca la nimeni.
Sanatate maxima!
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu